Jakich owoców nie łączyć, a jakie można jeść razem?

0
69

Warzywa i owoce, ze względu na niesamowite bogactwo witamin, minerałów i składników spożywczych, powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety. Specjaliści z zakresu dietetyki zalecają spożycie pięciu porcji warzyw i owoców każdego dnia. Tych drugich, zwłaszcza latem, nie sposób sobie odmówić. O ile przekonanie się do jedzenia warzyw bywa dla wielu trudne, o tyle posilenie się orzeźwiającym arbuzem, soczystą pomarańczą czy słodkim bananem nie stanowi żadnego problemu. Problem może się jednak pojawić w momencie, gdy postanowimy zjeść arbuza, pomarańczę i banana jako jeden posiłek.

Jakie owoce można jeść razem?

Owoce dzielimy na pięć podstawowych grup. Pierwszą grupę stanowią owoce słodkie, czyli banany, figi, granaty. Do drugiej grupy zalicza się owoce kwaśne, takie jak jeżyny czy cytrusy. Grupą pośrednią między owocami słodkimi, a kwaśnymi są owoce półkwaśne. Zaliczają się do nich, między innymi, truskawki i jabłka. Kolejną grupę tworzą owoce kaloryczne, nazywane też owocami tłustymi, wśród których występuje awokado oraz kokos. Ostatnią grupę stanowią owoce zawierające dużą ilość wody. Są to między innymi arbuzy i melony. I choć kusząca wydaje się perspektywa spałaszowania sałatki owocowej złożonej z wielu różnych smaków, specjaliści w dziedzinie żywienia zalecają łączenie owoców wyłącznie w obrębie tej samej grupy.

Których połączeń lepiej unikać?

Idealną porą na spożywanie owoców jest wczesny poranek. Dietetycy zapewniają, że jedzenie owoców na pusty żołądek wpłynie pozytywnie na ich trawienie i pozwoli uniknąć problemów żołądkowych w ciągu dnia. Jeśli jednak zdecydujemy się na mały owoc między posiłkami, należy pamiętać o zachowaniu minimum dwóch godzin odstępu do kolejnego posiłku. Bogactwo i różnorodność owoców zachęca nas do skomponowania posiłków z użyciem wielu różnych produktów. Niemniej jednak, niezwykle ważne jest, aby wiedzieć jakich owoców nie łączyć ze sobą. W ten sposób unikniemy przykrych sensacji żołądkowych. Zasada jest bardzo prosta. Nie należy w jednym posiłku spożywać owoców kwaśnych i słodkich. Jest to najgorsze połączenie, które niemalże zawsze skutkować będzie nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jeśli już koniecznie musimy ułożyć kompozycję owoców z dwóch różnych kategorii, wybierzmy owoc z grupy półkwaśniej i albo owoc słodki, albo kwaśny. Ryzyko niestrawności w takim przypadku zmniejszy się, ale nie zostanie całkowicie wyeliminowane.

Konsekwencje złego połączenia owoców

Miłośnicy owoców powinni być świadomi tego, z których owoców można układać kompozycje, a jakich owoców nie łączyć. Nieodpowiednie łączenie owoców, na przykład bananów z cytrusami, niewątpliwie wywołać może ból brzucha, uczucie ciężkości, wzdęcia oraz gazy. Połączenie arbuza z jakimkolwiek innym owocem spowoduje proces fermentacji w jelitach, który może wywołać biegunkę, nudności, a także gazy i wzdęcia. Oprócz tego, amatorzy owoców decydując się na ich łączenie także z innymi produktami, na przykład warzywami, powinni zdobyć odpowiednią wiedzę na temat ich zalecanych i szkodliwych połączeń, w celu uniknięcia poważnych zaburzeń pracy jelit.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here